Fest

Festa loss i trädgård och orangeri!

Fira din högtidsdag på vår gård och ta del av vårt koncept för fest med mat och musik i vacker miljö, utformat efter dina önskemål.

Festkoncept

Ät middag i vårt vackra orangeri och skapa god stämning med musik och dans på gården. Specialkomponerad festmeny, DJ eller live-musik kan ingå i konceptet, som vi skräddarsyr efter era önskemål.

Festlokalen – orangeriet

Festlokalen (orangeriet), är fyllt av gröna växter, vilket ger en skön och ombonad känsla. Det finns givetvis möjlighet att vara utomhus också.

Vi tar gärna emot sällskap på upp till 75 personer, i det fall man vill sitta i orangeriet. Om man är fler dukar vi gärna utomhus där du vi tar emot större grupper. Är ni ett mindre gäng, så går det också bra, men runt 20 personer är ett minimum för att boka orangeriet för fest med middag.

Vår gård är tillgänglighetsanpassad. Det finns möjlighet att köra in på området och parkera för ett större antal fordon.

festmeny

Vi följer årstiderna och erbjuder tre-rätters menyer med tallriksservering, alternativt en härlig buffé baserad på grönsaker, kött, fisk eller helt vegetariskt. Härliga dofter, vackra fat och färger. Vi försöker göra miljön rättvisa och lägger stor vikt vid det estetiska tilltalet.

MENY 1
Förrätt
Surdegssnitt med varmrökt Clarias, majo, kapris, tångrom och gräslö

Varmrätt
Wallenbergare: Wallenbergare på svenskt rådjurskött, med potatispuré, brynt sojasmör, fläderpicklad rättika, färska lingon och puffad purjolök

Efterrätt
Chokladterrin: fransk vit chokladterrin med sockergrotta

MENY 2
Förrätt
Bakad spetskål: ugnsbakad spetskål med västerbottens emulsion puffat kina kol och timjan

Varmrätt
Tonkatsu: Japansk pankopanerad schnitzel på KRAV-märkt kött, med persiskt ris, kimchi-majonnäs och japansk vitkålssallad

Efterrätt
Kataifi: Filodegsrullar fyllda med pistagenötter, valnötter och kardemummasirap.

MENY 3
Förrätt
Laxtartar med misomajo, friterat ris, picklad rättika, rädisa och svart stenbitsrom

Varmrätt
Clarias gårdsfisk: Clarias gårdsfisk med rostade rotsaker, karamelliserad misosås och grönkålschips

Efterrätt
Äppelkonfekt med mandelkaka och karamellsås

MENY 4
Förrätt
Chèvre chaud: ugnsbakad getost på pumpernickel med skivat päron, balsamico och pinjenötter

Varmrätt
Bönröra med shiitakesvamp: Vitbönsröra med rökt miso-glaserad shiitakesvamp, polkabeta, smörsås med citron och grönkålschips

Efterrätt
Crème Caramel: brynt crème caramel med banangrädde

En fräsch och matig buffé med spännande inslag från både Asien och medelhavet. Örtmarinerad Gårdsfisk ackompanjeras av en vegetarisk buffé.

Grönsaker efter säsong står i fokus, och även om smakerna är inspirerade från olika hörn i världen kommer råvarorna i stort från närområdet.

Förutom fyra varma rätter med bland annat Gårdsfisk bjuds på två matiga sallader, fem plockrätter och tre såser och röror, till det serveras nybakt bröd och rökt smör.

Till efterrätt får ni en bärig smulpaj, grädde med vaniljsocker.

Har ni allergier? Inga problem, det löser vi.

Ekologiskt och närproducerat

Vi vågar säga att den mat vi serverar håller mycket hög klass, den är enkel och naturlig, inga konstigheter. Vi använder i största möjliga mån ekologiska och närproducerade råvaror i matlagningen och hämtar kryddor, grönsaker, frukt och bär i den egna trädgården efter säsong.

Vi erbjuder dryck med eller utan alkohol. Lokala ölsorter från Nacka bryggeri eller ekologiskt naturvin från sydligare breddgrader.

Live-Musik

Boka ett live-band genom oss. I samarbete med vår artistbokare Palle Sollinger har vi kontakt med Sveriges jazz-elit.

Välj mellan traditionell dansvänlig och svängig jazz, suveräna sångerskor eller finstämd folkmusik. Banden spelar inomhus i orangeriet eller utomhus, beroende på väder och säsong.

DJ

Musik på festen, boka en DJ genom oss! Dansvänliga beats och bra ljus lyfter festen. Musik och dans utomhus i tält eller i orangeriet – du väljer.

Ring eller mejla oss så tittar vi på datum och ett koncept som passar dig.
/Jenny & Daniel

Telefon: +46(8) 586 241 41
E-post: info@mountainbikeskolan.se

TIDIGARE GÄSTER & KOMMENTARER

15 min från Stockholm

Besök oss
Ältavägen 105, Nacka

Buss
Buss 401 går från Slussen flera gånger i timmen. Busshållplats: Källtorp, ca 15 min från Slussen.

Bil
Kör mot Älta, vid Sickla följer du väg 260. Du passerar Hellasgården på din vänstra sida, åker några hundra meter till, passerar kolonilotterna. Du svänger vänster in till Mountainbikeskolan och Kafé Källtorp.