Kafé & Restaurang

Mat från grillen och hembakat fikabröd

Välkommen till vår trädgårdsrestaurang, Kafé Källtorp på Mountainbikeskolan. Vi lagar mat från grunden – allt bröd, mjuka och hårda kakor bakas i vårt bageri på plats. Vi använder till stor del ekologiska råvaror och det vi odlat på gården. Vår utomhusgrill är öppen lördagar och söndagar. Din mat kryddas och bereds med gårdens örter, grönsaker, frukter och bär.

UTVALDA SAKER FRÅN MENYN

Vi erbjuder mat som passar både de hungrige mountainbikecyklisten, den naturnära trädgårdsbesökaren, den brokigaste av barnfamiljer och den brunchsugna södermalmsbon. Vi bakar allt själva och all mat görs från grunden.

GRILLEN

Det är härligt med vår grill på gården! Grillen är ett konstverk i sig, en stolpverkskonstruktion ritad och snickrad av vår kollega Björn Olsson. Från grillen serveras varje lördag och söndag Viltburgare samt vår Lyxpytt med bacon, eller vegetarisk med svamp. Pytten serveras i en liten gjutjärnspanna. Viltburgaren kommer med potatischips.

BULLAR & KAKOR

Det bakas bullar som aldrig förr i kaféet. Vår konditor Ulrika gör världen till en bättre plats med sina fantastiska bullar och kakor. Vi använder till största del ekologiska råvaror och biodynamiskt mjöl från Saltå Kvarn. Vi gör egen marmelad och sylt, och alla våra kakor och tårtor är bakade med frukt och bär från vår egen trädgård. Vi har även veganska, glutenfria och sockerfria kakor, allt är bakat hos oss på Kafé Källtorp.

SMÖRGÅSAR & BRÖD

Vårt brödrecept kommer från vår vän Sara som i sin tur fått receptet av sin mormor. Vi har bakat detta bröd sedan vi öppnade kaféet 2019. Brödet är faktiskt inte ett surdegsbröd, det är något annat som är magiskt med detta bröd, men receptet stannar på gården, men kom gärna och testa våra smörgåsar!

SALLADER, SOPPOR & SMÖRREBRÖD

Vad vore ett trädgårdskafé utan en fräsch sallad eller en god soppa. Du kanske inte varit och cyklat i flera timmar utan kommer med bussen från Söder. Ja då kan en fräsch sallad vara lagom eller kanske en rykande varm soppa efter en höstpromenad runt vackra Källtorpssjön. Något som vi också erbjuder är supergoda smörrebröd på eget hembakat rågbröd.

VIN & ÖL

Vi har fullständiga rättigheter och kan erbjuda diverse goda drycker med eller utan alkohol. Lättdrycker, ekologiska lemonader, äppelmust från gården eller lokalproducerad Kombucha från Älta med våra egna bär och frukter. Flera ölsorter från Nacka bryggeri och bl.a suröl från Brill & Co. Vi har flera ekologiska vita och röda viner, samt roséviner.

MISSA INTE HELLER VÅR UNDERBARA TRÄDGÅRD

Källtorps trädgård, som gården hette innan vi tog över, blomstrar mer än någonsin. Hos oss hittar du kryddor, sallad, bärbuskar och fruktträd, pumpor, tomater, gurka, chili och mycket mer. Vi har Hedemorahöns, kaniner och Svensk gul anka som vankar runt till och från dammen. Välkommen att titta runt!

15 min från Stockholm

Besök oss
Ältavägen 105, Nacka

Buss 401 går från Slussen flera gånger i timmen. Busshållplats: Källtorp, ca 15 min från Slussen.

Kör mot Älta, vid Sickla följer du väg 260. Du passerar Hellasgården på din vänstra sida, åker några hundra meter till, passerar kolonilotterna. Du svänger vänster in till Mountainbikeskolan och Kafé Källtorp.