LSD – Lindborg, Sjöstedt & Daniel

Har spelat hösten 2024

Prima jazz med sväng, glöd, glädje och vemod, signerad LSD. En afton du sent ska glömma. 14 september 2024 gästar detta fantastiska band Källtorp Jazz & Sound.

LSD – Lindborg, Sjöstedt & Daniel
Källtorp JAZZ & SOUND

Svängig härlig jazz, spelad med passion! Missa inte detta tillfälle att lyssna till LSDs samspelta, mycket eftertraktade och prisbelönta musiker: Fredrik Lindborg – tenor, barytonsaxofon och basklarinett, Martin Sjöstedt – bas, Daniel Fredriksson – trummor.

Jazztrion LSD har under flera år rönt stora framgångar i Skandinavien, övriga Europa och i Kanada. Bandet fungerar som en organism – varje virvelslag, varje knäpp på basen och varje ton på saxen spelas av hela bandet.

Biljetter 14 september

• Matbiljett: inträde, middag och bordsplats. Varmrätt och dessert.
  • Matbiljett barn (under 15 år): inträde, middag och bordsplats. Varmrätt och dessert.
  • Ståplats: inträde och barhäng.
  • Musikstuderande: inträde och barhäng.

Insläpp från 18.00.
    Middagen serveras från kl 18.45.
    Musikstart 19.30, 3 set à 25 min.

Bandet LSD startades 2012 och samma år spelades skivan ”Trio Colossus” in, vilken följdes av ”Soon” och ”Hawaii”. Den första hämtade inspiration av Sonny Rollins trio och den senare består av dansbandshits i jazziga varianter.

Saxofonisten Fredrik Lindborg har spelat musik sedan barnsben och lyssnat ännu längre. Detta har satt sina spår i hans uttryck som talar direkt till lyssnaren. Hans sound är stort och mustigt, han svänger kraftigt och idéerna tycks aldrig ta slut. Han har mottagit många stipendier, tex Dompanstipendiet ”Guldsaxen” och nyligen Lars Gullin-priset.

Fredrik är född i Fisksätra och utbildad på musikhögskolan i Göteborg. Sedan han gick ut utbildningen har han varit en av landets mest anlitade saxofonister.

Martin Sjöstedts musikalitet vet inga gränser. Ur alla instrument han tar i kommer ljuva toner. Här trakterar han ett av sina två huvudinstrument, basen. Efter att ha hört ”Soon” förstår man varför till exempel Joe Lovano, Jimmy Cobb och Peter Erskine vill spela med honom. Martin Sjöstedt har mottagit flera priser och utmärkelser och har i år fått Lars Gullin-priset.

Uppsalabördige Martin är utbildad på musikhögskolan i Stockholm. Snabbt fick han massor av gig och har sedan dess spelat med alla över hela världen.

Daniel Fredriksson spelar så ingen kan sitta still. Han är en skicklig trumslagare som svänger så det svartnar samtidigt som han bjuder på en aldrig sinande ström av idéer och infall. Det är inte bara han själv som är fantastisk utan han gör även sina medmusiker bättre.

Daniel är från Backlura i Hässelby. Daniel lirar med alla, faktiskt ännu fler än Martin och Fredrik. Daniel är så poppis att han ofta har två gig om dagen.

För dig med matbiljett serveras två specialkomponerade rätter.

MENY

Varmrätt

• Bouillabaisse ~ härlig fransk fiskgryta med rotfrukter, fänkål och tomat, serveras med färsk dill och aioli

Dessert
  • Saffrans- och vaniljglass, med picklade jordgubbar och havreflarn

Det finns möjlighet att välja vegetariskt alternativ och andra preferenser, vilket du meddelar i samband med bokning.

För dig med matbiljett

Du som har en matbiljett har en bordsreservation från kl. 18.00, maten serveras från kl. 18.45.
Konserten börjar kl. 19.30.

För dig med ståplats

Baren öppnar kl 18.00 och har ett fint utbud av öl, vin och alkoholfria alternativ. Barmeny kommer att erbjudas. Under konserten har du en ståplats. Konserten börjar kl. 19.30, men kom gärna minst 30 min innan.

Om Kafé Källtorp, att göra före eller efter konserten

Kafé Källtorp ligger vid Källtorpssjön. Gården består av ett orangeri med tillhörande trädgård, växthus och bikepark. Du är välkommen att se dig om i trädgården, ta ett dopp från badbryggan eller ta en promenad i de vackra omgivningarna.

Tillgänglighet

Både lokalen (orangeriet) och toaletten är tillgänglighetsanpassade, men det är grusgolv i orangeriet.

Kafé Källtorp/Mountainbikeskolan, Ältavägen 105, Nacka.

Buss 401 går från Slussen till Älta flera gånger i timmen, hållplats Källtorp (ca 15 min från Slussen).
Buss 401 från Älta, hållplats Källtorp.

Det går fint att parkera inne på gården, ta till vänster när du kör in genom grindarna. Begränsat antal parkeringsplatser.

SAGT OM…

Boka biljett