Att välja rätt mountainbike

25 februari 2014 · Daniel

Att köpa cykel är en relativt dyr investering och det är därför viktigt att fråga sig själv vad man skall använda cykel till. Skall den användas för tävling, träning eller bara för att komma ut i skogen och njuta av alla härliga stigar som finns. Tillhör du dem som gillar lite mer teknisk cykling eller gillar du en fin grusväg som slingrar sig fram.

pic-news-mtb-a

Heldämpat eller Hardtail?

Det finns idag två varianter på ramar. Hardtail som innebär att man har en framdämpare på cykeln. Heldämpad cykel innebär att man både har en framdämpare och en bakdämpare på cykeln. Dämparen gör så att hjulen kan röra sig upp och ner. Om hjulet inte dämpas så studsar cykel mer och det är lätt att tappa kontrollen det går dessutom långsammare. Fördelen med heldämpad cykel är att du kan köra över större hinder med bibehållen kontroll och utan att förlora fart. Det finns idag bra dämpare som går att låsa i olika lägen och de upplevs inte svampiga och i och med det blir effekt förlusten marginell. Heldämpade cyklar blir ofta lite tyngre än en hardtail och priset är lite högre men du får också en mer komplex cykel.

Storlek

Att välja rätt storlek är helt avgörande för att du skall kunna hitta en skön och effektiv sittställning.Väljer du att sitta mer framåtlutad blir du starkare och kan cykla mer effektivt. Väljer du att sitta mer upprätt sitter du bekvämare och får bättre överblick och manövreringsförmågan ökar.Genom att hitta en bra sittställning så minskar du även skaderisken i knä, nacke och rygg.

Om du står och väger mellan två storlekar så brukar man rekommendera att välja den mindre. Det är väldigt jobbigt att cykla på en för stor cykel i skogen, den blir klumpig och svår att få med sig.Mountainbikecyklar görs i flera ramstorlekar, det innebär inte bara att cykel blir högre eller lägre utan den blir också kortare eller längre i avståndet från sadel till styret. Längden på cykeln går att justera ganska mycket med hjälp av olika styrtappar som finns i olika längder och vinklar. Om man inte har så bra koll på vilken storlek som passar på cykeln så bör man ta hjälp av en cykelhandlare.

Aluminium eller kolfiber

Mountainbikecyklar görs i både aluminium och kolfiber. En aluminiumram är lätt och stark och aluminium är ett billigare material än kolfiber. En fördel med kolfiber är att den är mer vridstyv och cykeln upplevs mer kvick. En kolfiber ram väger mindre vilket också resulterar i att den blir snabbare i kuperad terräng och ger en snabbare acceleration. Även kolfiber är ett hållbart material. Det är en fördel att ha en lätt cykel då den nästan alltid blir snabbare.

pic-news-mtb-c

Hjul

Det är bra att ha så lätta hjul som möjligt. Den roterande massan påverkar cykelns prestanda i hög grad. I terrängcykling blir det många tempoväxlingar och om hjulen är lätta så känner du en markant skillnad vid igångdrag och vid uppförskörning. Det finns idag tre hjulstorlekar på mountainbikecyklar. Det har under många år varit 26 tum som varit ”the golden standard”. Men de senaste åren har 29 tumarna blivit mer populärt och nu har även tillverkarna givit oss ett tredje alternativ 27,5 tum. Vad blir det då för skillnad? 29 tum rullar lättare och man tar sig över ojämnheter som stenar och stockar på ett smidigare sätt, den känns trygg. Tack vare de stora hjulen rullar den oftast snabbare. Den blir dock något klumpigare att få med sig vid riktigt tekniska partier. Igångdraget blir tyngre och det är större roterande massa man skall få i rullning. De mindre hjulstorlekarna 26 och 27,5 tum accelerera snabbare och kan vara mer lätthanterlig i tekniskt svår terräng. De mindre hjulen gör att de också blir lättare vilket är en stor fördel. Om du är kort så kan det vara svårt att hitta en 29 tumscykel som du sitter riktigt bra på. Då kan oftast de mindre hjulstorlekarna erbjuda bättre körställningar. Om man skall tro tillverkarna så kommer 27,5 tum ta över 26 tums marknaden. Den som lever får se.

Bromsar

När det gäller mountainbikecyklar så är det skivbromsar som gäller. Idag är de hydraliska vilket innebär att det är väldigt lite motstånd i bromshandtaget och du kan lätt bromsa med bara ett finger.

Skivbromsarna erbjuder bra bromsverkan i både blött och torrt väder. Förr när man hade fäljbromsar så kunde det vara svårt att få stopp när det vart blött.

Pedaler

Det är vanligt att man använder sig av pedaler som man kan låsa fast foten i (ex spd). Fördelarna är att det är lättare få till ett bra rundtramp och det är också lättare att få med sig cykel i mer tekniska partier. Om du är nybörjare kan det kännas obehagligt att sitta fast och det kan då kännas skönt med en traditionel pedal. Tänk då på att välja en pedal med bra grepp i och en sko som greppar bra i pedalen. Pedalerna blir annars lätt hala när det blir blött och lerigt.

pic-news-mtb-b

Däck

Det finns många olika typer av däck. Valet av däck väljs utifrån vilken terräng du tänkt att köra i. På höst och vår när det är blött och lerigt väljer man breda och grova däck för bra fäste och kontroll. Grova däck rullar sämre. Är det torrt och lättcyklat vill man ha lättrullade däck. Då väljer man ett däck med mindre mönster och får då ändå bra fäste men ett däck som rullar lättare. Vid vintercykling kan man behöva dubbdäck.

Det finns tre olika typer av däcksystem. Det vanligaste är däck med en vanlig slang i. Du måste ha mer tryck i dess däck jämfört med dom slanglösa för att inte få punktering. Det är dock enkelt att laga en punktering om oturen är framme genom att bara byta slang.

Tubeless (slanglöst) är vanliga däck som används utan slang. Många fälgar är förberedda för det och de flesta däcken går att köra slanglöst med. Man brukar då använda ett speciellt fälgband och en vätska i däcket som tätar mot fälgen. Det blir mindre risk att få genomslags punktering och vätskan kan även täta mindre hål som du kan få vid cykling. Detta gör att man kan köra med mindre däcktryck , få bättre grepp och ändå inte öka risken för punktering. Om man ändå skulle få punktering så finns det en vätska man kan köra in i däcket som tätar. Och om inte det hjälper så kan man sätta in en slang.

Det sista alternativet är att köra på tubdäck. Det är vanligt på landsvägsdäck. Det innebär att däck och slang sitter ihop och man måste ha en speciell fälg som är anpassad för detta. Däcket limmas direkt på fälgen. Detta resultera i att du kan köra med extremt lågt tryck och få väldigt bra grepp och känsla men ändå inte öka risken för punktering. Om du får punktering kan man försöka köra i lite punkteringsvätska, om inte det går måste man byta tub. Det kan ta en stund om man inte är väldigt van. Dessa däck blir ett väldigt lätt alternativ men också det dyraste. När man köper däck och slang så kan det skilja mycket i både kvalité och vikt så det kan vara värt att läsa på innan man bestämmer sig.

Hör gärna av dig till oss om du har några frågor så kanske vi kan ge dig något tips på vad för cykel som du ska satsa på.